ROK SZKOLNY 2020 / 2021



Szkoła Podstawowa w Kamieniu razem z UNICEF świętuje Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
20 listopada 2020r. to szczególny dzień, w którym oczy wszystkich skierowane są na dzieci i ich prawa.
Ten rok szkolny jest szczególny. Sytuacja epidemiczna w kraju i na świecie, a także wyzwania wynikające
z procesu edukacji zdalnej, uniemożliwiają zorganizowanie uroczystych obchodów rocznicy uchwalenia
Konwencji o prawach dziecka.Jedną z możliwości jest organizacja niebieskiego marszu #dla każdego dziecka.




„Lepszy świat dla dzieci w Jemenie” – wspólne prace plastyczne, obrazujących wizję lepszego świata dla dzieci w tym kraju.









Spotkanie poświęcone przeciwdziałaniu przemocy „Nie reagujesz – akceptujesz”

Miesiąc październik upłynął pod hasłem "Stop - Cyberprzemocy".
We wszystkich klasach odbyły się pogadanki o bezpieczeństwie w sieci.
Jednym z ważnych obszarów działań UNICEF jest ochrona dzieci przed przemocą.
Przemoc może przybierać różne formy – od fizycznej, przez słowną, dręczenie czy cyberprzemoc, która ma miejsce właśnie w Internecie.
W przestrzeni Internetu spędzamy bardzo dużo czasu. To, jak będziemy wzajemnie traktować się w Internecie, wpłynie nie tylko nasze
samopoczucie, ale też na życie innych. Cyberprzemoc istnieje i ważne, aby wiedzieć jak
jej przeciwdziałać i jak na nią reagować.
Ze względu na zawieszenie zajęć w klasach starszych, spotkanie pod kierunkiem pani Anny Chmiel odbyło się z udziałem klas młodszych.

Przeprowadzono spotkanie korzystając z materiałów – Czym jest cyberprzemoc i jak jej przeciwdziałać – 10 rzeczy, które młode osoby
chcą wiedzieć o cyberprzemocy. Materiał zawiera odpowiedzi na najczęściej pojawiąjące się pytania młodych osób.
Został on przygotowany wspólnie przez UNICEF Polska, Facebook i Instagram.

Cyberprzemoc to przemoc z użyciem narzędzia technologicznego. Może do niej dochodzić na platformie społecznościowej,
komunikatorze, platformach do gier i smartfonach. To zachowanie o charakterze powtarzalnym, którego celem jest straszenie,
wywołanie złości czy wstydu wśród osób będących jego ofiarą. Poniżej kilka przykładów:- rozpowszechnianie kłamstw czy udostępnianie
zdjęć innych osób na platformach społecznościowych,- wysyłanie przykrych wiadomości lub gróźb przez komunikatory, kradzież tożsamości,
włamywanie się na konto i wysyłanie wiadomości w imieniu innej osoby. Przemoc offline i online mogą mieć miejsce jednocześnie.
Jednak cyberprzemoc pozostawia po sobie ślad w internecie. Ślad, który może dostarczyć przydatnych
dowodów pomocnych w powstrzymaniu przemocy.


Wiele przypadków przemocy jest przejawem dyskryminacji.
Ochrona przed dyskryminacją jest jednym z praw dziecka zapisanym w Konwencji
o prawach dziecka. Prawa dziecka dotyczą wszystkich dzieci, niezależnie od
pochodzenia, koloru skóry, płci, języka, religii, poglądów, przynależności kulturowej,
niepełnosprawności czy poziomu zamożności. Wszyscy są równi wobec prawa i nikt nie powinien być traktowany niesprawiedliwie.

Reagowanie - zarówno na przemoc w Internecie, jak i tę offline – w szkole czy w najbliższym środowisku, jest kluczowe w walce z dyskryminacją.






ROK 2019/2020
Życie młodych osób podczas epidemii koronawirusa.

JAK UCZNIOWIE NA ŚWIECIE RADZĄ SOBIE Z IZOLACJĄ I EDUKACJĄ ZDALNĄ?
Uczniowie naszej szkoły przedstawili własne doświadczenia podczas epidemii.


Choć czasami ciężko mi usiedzieć samej w domu,
to trzeba, należy, by nie zarazić się od nikogo.
Czasem myję okna i podlewam kwiatki,
by nie nudzić się podczas izolacji.
Dbam o pupile, zmieniam im wodę,
im też należy się życie dobre.
Sprzątam, gotuję i lekcję odrabiam –
moje obowiązki to nie błazenada.
Ciężko jest przyznam, robię co mogę,
By być zdrową i nie zaprzątać sobie wirusem głowę.

Klaudia


Gdy w kwarantannie się nudzę piekę lub gotuję, oprócz tego robię lekcje i z kotkiem się pobawię jeszcze.
Lubię też na spacerki po polu chodzić z pieskiem, on też to uwielbia i bawimy się świetnie.
Wiem, że muszę przestrzegać zasad i zawsze to robię. Wiem, że muszę to przeczekać bo nic więcej nie zrobię,
dlatego staram dbać się o swoje i innych ludzi zdrowie.
Amelia







Jestem aktywna na lekcjach online i na bieżąco odrabiam prace domowe. Gdy mam czas wolny lubię jeździć rowerem,
grać w piłkę nożną z bratem, huśtać się na huśtawce. Lubię grać na instrumentach muzycznych takich jak : akordeon, pianino, flet. Jestem także aktywna z moimi znajomymi,
codziennie piszemy do siebie na naszej grupie na messengerze. Czasami gram online z moim kuzynem.
Magda


Kiedy usłyszałem o zamknięciu szkół z powodu epidemii koronawirusa, byłem zły, że nie będę mógł zobaczyć swoich kolegów.
Poza tym trochę trudniej uczyć się bez nauczyciela, ale już dałem radę się przyzwyczaić do tej sytuacji. Bardzo dużo pomaga mi mama,
wszystko mi tłumaczy co i jak mam zrobić, a potem sam robię, a ona później wszystko sprawdza. Odrabiam kolejne prace domowe,
bawię się moimi kuzynami, kiedy mnie odwiedzają, gram w piłkę, jeżdżę na rowerze i gram w różne gry z mamą, Dużo czasu spędzam z babcią,
kiedy mama jest w pracy. Najbardziej brakuje mi spotkań z kolegami z klasy, wyjść z domu do parku lub na plac zabaw.
Jeśli miałbym przekazać coś innym uczniom, którzy są w takiej samej sytuacji co ja to powiedziałbym: Postarajcie się robić coś,
co lubicie i co sprawia wam przyjemność. To dobry czas na spróbowanie nowych rzeczy. Zamknięcie szkół to nie wakacje, to ma nas uchronić przed zakażeniem.
ALAN


Jesteśmy w trakcie nowego doświadczenia. Zostajemy w domach, ograniczamy wyjścia do niezbędnego minimum,
w tle ciągle słyszymy nowe doniesienia o koronawirusie.
Tuż przy nas, w tym czasie są także dzieci, które, podobnie jak my, doświadczają wielu trudnych emocji-
od lęku, przez smutek i złość. Czas pandemii to dla nas wszystkich trudny okres. Zamknięte przedszkola
i szkoły ograniczają możliwość kontaktowania się z rówieśnikami i zmieniają nasz sposób uczenia się.
Jagoda


„ Pierwszy tydzień, kiedy nie mogliśmy iść do szkoły, był całkiem przyjemny - nie wszystko było jeszcze pozamykane
i miasta nie były opustoszałe i smutne. Jednak po kilku dniach, kiedy koronawirus zaczął atakować coraz więcej ludzi,
zamknięto praktycznie wszystko. Siedzenie w domu zaczęło być nudne. Zwykle nie mam problemu z zajęciem się sobą. Wystarczy,
że sięgnę po telefon czy komputer i mogę grać na nich godzinami.
Niestety mojemu tacie i mamie to się nie spodobało, chcą abym prowadziła zdrowy tryb życia,
dlatego spędzanie w ten sposób czasu nie wchodziło w grę. Niestety musiałam znaleźć sobie inne zajęcia.
Przede wszystkim skupiłam się na gotowaniu. Uwielbiam gotować i przygotowywać różne potrawy.
W moim przypadku wiąże się to z dużym chaosem i niestety z bardzo dużym bałaganem. ’’
Kinga





BEZPIECZNY INTERNET.

Głównym celem Dnia Bezpiecznego Internetu – 11 lutego 2020r. było inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu
dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocja
pozytywnego wykorzystywania internetu. We wszystkich klasach obyły się lekcje propagujące bezpieczeństwo w sieci.
Korzystaliśmy z materiałów zamieszczonych w saferinternet.pl . m.in. owce w sieci, przygody Plika i Foldera w sieci,
sieciaki.pl – Misja bezpieczny Internet.
W drugim tygodniu lutego odbył się „Tydzień przyjaznego internetu”, podczas którego uczniowie zamieszczali wyłącznie pozytywne
komentarze/ opinie na różne tematy. To wyzwanie przyczyni się do kształtowania postaw otwartości na odmienne zdanie rówieśników
i nauczy młodzież prowadzenia pozytywnej dyskusji.

Szkolna wystawa plakatów – zwracający uwagę na kwestie bezpieczeństwa.
Uczniowie klas VI przygotowali materiały informacyjne dla uczniów oraz rodziców. Zaprojektowali ulotki, które rozdali rodzicom.
Dzięki ulotkom i plakatom możemy zwiększyć poziom bezpieczeństwa w sieci.








W miesiącu grudniu nasza szkoła włączyła się w akcję „Ratujemy życie dzieci w Nigrze”.
Na terenie szkoły zorganizowano zbiórkę pieniędzy. Klub zorganizowała apel na którym poinformował społeczność szkolną o problemie niedożywienia dzieci.
Skorzystano z materiałów dostępnych na stronie UNICEF. Zebrano kwotę 172,40 zł na mleko terapeutyczne, stosowane w regionach dotkniętych klęska głodu,
które ratuje życie dzieci cierpiących z powodu ostrego niedożywienia.


Obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka 20.11.2019 r. w Szkole Podstawowej w Kamieniu
na niebiesko- niebieskie balony, niebieskie kwiaty, niebieskie serca.
  • Przygotowanie i nagranie przez Uczniów piosenki o prawach dziecka.
  • Rozstrzygnięcie konkursu "Wymarzony świat dla dzieci w przyszłości".Wpłynęło 22 prace.
    Nagrody otrzymali:
    1 miejsce Weronika Fiuk,
    2 miejsce Maria Rybak
    3 miejsce Szymon Myszka
  • Szkole zdjęcia 'na niebiesko".
    W tym roku przypada wyjątkowa 30-rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. 20 listopada to szczególna data,
    która powinna zwracać uwagę na dzieci i ich prawa. Międzynarodowy Dzień Prawa Dziecka z UNICEF to wydarzenie,
    które jednoczy wszystkie dzieci na świecie. W tym dniu, w wielu krajach, dzieci oraz dorośli podejmują wspólne inicjatywy,
    których celem jest okazanie wsparcia i solidarności z dziećmi, których prawa nie są respektowane.














  • "Dla każdego dziecka, dzieciństwo!" - zajęcia z okazji obchodów 30. rocznicy uchwalenia Konwencji o prawach dziecka.
    - uświadomienie uczniom, ze wszystkim dzieciom na świecie przysługują takie same prawa
    - zapoznanie dzieci z zapisami Konwencji o prawach dziecka
    - zwrócenie uwagi na dzieciństwo jako jeden z najważniejszych etapów rozwoju człowieka
    - uczczenie 30. rocznicy uchwalenia Konwencji.





    Miesięczne wyzwanie „Jestem miły” – akcja promocji życzliwej postawy wśród szkolnej społeczności.



    Do góry