Mikroregion fragment pracy M. Sułowskiej
Widok kościoła i kaplicy w Piotrawinie.
Rysunek W. Rudzki. Rok 2004
Źródła pisane, w których występuje nazwa Piotrawin, pochodzą dopiero z połowy
XIII w. W dokumencie sieciechowskim z 1252 r. jest wymienione theloneum in
Pyotrawin w kontekście, że klasztorowi zostało nadane przez księcia Henryka
Sandomierskiego; wzmianka odnosi się do drugiej połowy XII w. W Vita Minor
Sancti Stanislai, napisanym przez Wincentego z Kielc ok. połowy XIII w. w
opisie tzw. Cudu piotrawińskiego - a więc wypadków sprzed roku 1079 -
wymieniony jest Piotrawin jako siedziba kościoła. Jako źródło
wczesnośredniowieczne można też traktować pierwotne wezwanie kościoła św.
Tomasza Apostoła. Z początku XIV w. (rok 1309) pochodzi średniowieczny dokument
dotyczący Piotrawina; jest nim nadanie wsi biskupowi krakowskiemu przez
Władysława Łokietka. W XIV w. Piotrawin notowany był w spisach świętopietrza i
dziesięciny papieskiej jako ośrodek parafii; występuje w wykazach z lat 1326 -
1358. Wzmianki o tej miejscowości pojawiają się w dokumentach z roku 1259 i
dalszych, a także w Historii Jana Długosza i żywotnych biskupów
krakowskich jego pióra.
Plac przykościelny z widoczną kaplicą. Plebania. Rok 2004
Wsie okoliczne
zaczynają pojawiają się w dokumentach od drugiej połowy XIII w. W 1270 i 1286
r. - Braciejowice i Głodno jako posiadłości klasztorne świętokrzyskiego. W 1317
i 1330 Goszcza otrzymuje prawo niemieckie z innymi posiadłościami rodu
Firlejów. Miejscowości te odnotowują również późniejsze dokumenty. W księgach
sądowych z XV w. występują właściciele Kaliszan i Janiszowa (1409), a także
Kluczkowic (1465), Łazisk (1486) i Głodna.
W Liber
Beneficiorum Długosza Piotrawin i wsie należące do parafii są wymieniane
kilkakrotnie: w ramach opisu parafii Piotrawin w archidiakonatach lubelskim i
zawichojskim wymienione są wsie Głodno, Kaliszany, Kamień, Janiszów, część
Sadkowic i (?)Kluczkowiece.
Zasób źródeł pisanych
uzupełniają (...) nazwy wsi. W średniowieczu odnotowano nazwy: Kamień (topograficzna
lub związana z handlem solą, też może być łączona z kamiennym umocnieniem
brodu), Kaliszany (bagna lub przesiedleńcy z dzielnicy kaliskiej), Głodno
- Kłodno (drewniane umocnienie obronne, budowane przy szlakach
komunikacyjnych), Piotrawin, Zemborzyn, Janiszów (nazwy
dzierżawcze), Braciejowice, Kluczkowice, Sadkowice, Pawłowice, Łaziska (wypalanie
lasu).
Interpretacji nazwy Kamień
dużo uwagi poświęca T. Wąsowicz (1957, 1985). Późniejsze badania pozwalają
opowiedzieć się za interpretacją tego typu nazw, pochodzących chyba z XII -
XIII w., jako oznaczających nazwą Kamień istniały naturalne wychodnie opoki
wapiennej czy to na brzegu, czy w dnie doliny. Nadmienić trzeba, że geografowie
opowiadają się za takim właśnie znaczeniem nazwy Kamień i traktują ją na równi
z nazwą Opoka. Ich zdanie nie wyklucza jednak znaczenia gospodarczego
określonych punktów w dolinie Wisły, ponieważ takie ukształtowanie dna (rodzaj
progu) ułatwiało przeprawy.
Odnośnie do nazwy Kaliszany
na ogół nazwy takie oznaczają osadników z Kalisza.
PIOTRAWIN NA TLE ROZWOJU
OSADNICTWA DOLINY PRZEŁOMOWEJ WISŁY
Na Lubelszczyźnie
znamy trzy osiedla, których początki sięgają wieków VI - VII. Są to Gródek
Nadbużny, Lublin i Chodlik.
Mikroregion piotrawiński
znajdował się w granicznym punkcie dróg komunikacyjnych i handlowych. Znaczenie
ich zależało od komunikacji wodnej i prowadziło wzdłuż Wisły drogą lądową z
południa ku północy. W związku z trudnościami komunikacyjnymi funkcjonowały w
rejonie Piotrawina przeprawy. Mogło być ich kilka. Główna przeprawa była
prawdopodobnie w samym Piotrawinie, gdzie z tej racji najpóźniej w drugiej
połowie XII w. ustanowiono komorę celną. Dochody z komory nadane zostały przez
Henryka Sandomierskiego klasztorowi w Sieciechowie.
W pierwszej fazie
Polski Piastowskiej (do XII w.) mamy do czynienia przede wszystkim z handlem
dalekosiężnym, oparty na przewozie soli z Rusi i Węgier. Drogi, którymi sól
transportowano, omijały Wyżynę Lubelską. Jedna z nich przebiegała południowym
skrajem wyżyny i dalej przez Sandomierz kierowała się na Kraków. Przeprawa
znajdowała się prawdopodobnie w Zawichoście. Droga ta, wspomniana przez Galla,
znajduje potwierdzenie w dokumentach, nadających klasztorom cło z komór
celnych. Tak np. w 1166/1167 r. dochód w postaci wozów soli nadany został
klasztorowi cystersów w Jędrzejowie.
Natomiast na handel
solą w okolicach nas interesujących wskazują dane toponomastyczne z regionów
bezpośrednio sąsiadujących z Piotrawinem. Występuje tu miejscowość o nazwie
Solec, wymieniona już jako gródek w I połowie XII w. Ponieważ miejscowość ta
leży na terenie, w którym brak jest możliwości odkrycia i w ogóle istnienia
soli, czy choćby solanek - nazwę tę łączy się ze specjalną rolą miejscowości na
szlaku, którym sól wożono. Niektórzy badacze uważają, że również nazwa Kamień -
miejscowości położonej naprzeciw Solca - ma związek z solą i mówi o składach
"głów soli".
Badacze regionu sądzą, że w rejonie Piotrawina
komunikacja zmieniała kierunek i droga wiodła już nie wprost ku północy doliny,
ale skręcała ku zachodowi lub wschodowi. Sądzimy bowiem, ze istniało kilka
odgałęzień. Jedno prowadziło w stronę Radomia, drugie zaś ku Lublinowi przez
Opole, Kłodnicę, Ratoszyn. W ten sposób Sandomierz miałby połączenie pomostem
środkowej Wisły z Radomiem i Lublinem. Szlaki te można datować na okres XII w.
i wcześniejsze.
Mikroregion
piotrawiński znajdował się w granicznym punkcie dróg handlowych i
komunikacyjnych, łączących przejściowo ośrodki stołeczne w Wielkopolsce ze wschodnimi
peryferiami państwa, a w dłuższym okresie - stolice kasztelani nadwiślańskich.
Znaczenie tych ostatnich połączeń zależało od komunikacji wodnej i prowadziło
wzdłuż Wisły droga lądową. Późniejsze znaczenie Solca i Piotrawina opiera się
na handlu lokalnym.
Pierwszym przejawem
zmiany tego stanu jest zezwolenie ksiacia Bolesława Wstydliwego z 1259r. na
wystawienie przez bożogrobców miechowskich - ówczesnych właścicieli Solca -
karczmy na błoniu blisko Piotrawina. Położona naprzeciw Solca karczma tego samego
właściciela jest świadectwem funkcjonowania tu przeprawy; zaś punktem oparcia
dla transportów na lewym brzegu Wisły było Zakłódzie (dziś Przedmieście
Kłudzie). W oparciu o przeprawę wzrosło znaczenie Solca - brak zaś wzmianek o
rozwoju Piotrawina. Władysław Łokietek w 1309/10r. nadał wieś Piotrawin
biskupowi krakowskiemu.; wkrótce potem (1325) wykupił z rąk bożogrobców Solec,
który stał się ośrodkiem włości królewskich w okolicy. W XV w. Komara celna w
Piotrawienie jest już zapomniana. Opisane zmiany - podobnie jak przedtem rozwój
Piotrawina - spowodowane zostały zmianami nurtu Wisły.
Rola węzła komunikacyjnego w okolicy pozostała
jednak znaczna. Handel był tu teraz bardziej nastawiony na rynek lokalny,
jednak był to punkt ważny, skoro odbudowujący państwo Łokietek poświęca temu
rejonowi wiele uwagi. W dalszych latach XIV w. nastąpił zastanawiający rozwój
Solca; zanotowano powstanie zamku i lokację miasta, które otrzymało w 1417r.
monopol handlowy w promieniu 3 mil.
W późniejszym okresie funkcjonuje wciąż handel solą
i przeprawa przez Wisłę. W Piotrawienie odkryto budynek z podpiwniczeniem z XVI
lub XVII w., służący zapewne jako magazyn soli. W 1674 r. odnotowano tam
istnienie komory celnej, w 1676 r. zaś - pisarza solnego. Taki pisarz działał
wówczas również w Puławach przy obiekcie, określonym jako depositorium salis
alias żupa. W XVIII w. skład soli istnieje w Kamieniu.
W czasach nowożytnych istniała przeprawa miedzy
Solcem a Piotrawinem. W 1671 r. przebył tędy Wisłę Ulryk Werdum. W 1704r.
August II przeprawił się pod Solcem po prowizorycznym moście, który następnie
jego artyleria zdołała rozebrać; jednak po kilku dniach postoju w Piotrawienie
wybuchł w obozie 9 IV gwałtowny pożar, który spowodował duże starty. Także
Stanisław August, jadąc do Kaniowa, zatrzymał się 2 IX 1787r. w Piotrawienie
dla obejrzenia kościoła. W okresie miedzywojennym w 1939r. istniał most
drewniany, łączący Solec i Kamień. Obecnie połączenie w praktyce nie istnieje -
poza lokalnymi przeprawami na drugi brzeg.
BUDOWNICTWO ŚWIECKIE
Budownictwo najstarszej fazy Piotrawina reprezentuje
jeden obiekt mieszkalny, odkryty w otoczeniu zabudowy XII - XIII - wiecznej.
Jego pozostałością jest jama, kształtu prostokąta o zaokrąglonych narożnikach, długości
3,5 m. i szerokości 2,3 m. Wypełnisko jamy stanowiła jednolita próchnica, z
zawartością materiału ruchomego, na który złożyły się kości zwierzęce,
przepalone kamienie granitowe i węgle drzewne, ceramika we fragmentach. Znaczna
powierzchnia jamy skłania do interpretacji jamy jako pozostałości ziemianki.
Konstrukcja jej nie jest jasna. Ściany są pochylone bez obudowy, brak śladów
solidnej konstrukcji. Mamy do czynienia z obiektem, który można uważać za
mieszkalny, nadający się jednak do wykorzystania głównie sezonowo. Pełnił on
funkcję schronu, analogicznie jak dzisiejsze szałasy pasterskie. Palenisko
znajdowało się zapewne na zewnątrz. Chronologia obiektu wynika z analizy
materiału ceramicznego. Ceramika wyznacza czas użytkowania jamy na okres VIII/IX
- początek X wieku. Innych śladów zabudowy II okresu wczesnego średniowiecza
nie odnaleziono.
Na ślady
budownictwa młodszej fazy wsi składają się pozostałości dwu półziemianek i trzy
domostwa naziemne odkryte na granicy cmentarza kościelnego. Do śladów
budownictwa zaliczamy również pozostałości obudowy jam gospodarczych -
zasobowych i warsztatów produkcyjnych (wędzarni, palenisk - pieców).
W półziemiance część naziemną i partię ścian
zagłębione w ziemie zbudowano z drewna z pewną ilością gliny. Użyto do tego
bali, które ułożono równolegle obok siebie. Ściany - konstrukcji plecionej,
uszczelniano gliną. Od zachodu do półziemianki 1 "dołączona" poprzez
korytarz była półziemianka 2.
Budownictwo naziemne
nie pozostawiło czytelnych śladów. Dno budynków znajdowało się w niecce, na
dnie była polepa gliniana, tworząca rodzaj podłogi. Śladów konstrukcji
naziemnej nie stwierdzono, gdyż uległy zniszczeniu przez XX - wieczny okop
wojskowy. Niewątpliwie mamy do czynienia z konstrukcją słupowa lub zrębową. Z
zabytków ruchomych znaleziono we wnętrzu tylko 3 naczynia gospodarcze poj. 5 l
każde. Oprócz naczyń wystąpiły kości zwierzęce.
Trzecie z naziemnych
domostw zostało zbudowane na terenie dawnego pola, którego ślady w postaci
bruzd odkryto pod domostwem. Z domu zachowały się dwa słupy i palenisko. Dom na
planie prostokąta był orientowany i posiadał konstrukcję sumikowo - łątkową.
Późnośredniowieczna
działalność budowlana we wsi jest widoczna w wielu obiektach. Obok budynków
sakralnych i towarzyszących im obiektom, kształtujących teren odkryto
pozostałości dwu budynków mieszkalnych. Jeden z domów odkryto na terenie sadu
blisko zachodniej ściany dzisiejszej plebanii. Dom zbudowano na fundamencie.
Ściany składały się z ram łączonych u góry i na dole poziomymi belkami i
szalowanych tarcicami. Tak wykonane ściany ocieplano gliną. Dom konstrukcji
słupowo - ramowej pełnił funkcję plebanii, potwierdzają to rozmiary - do 70 m2
powierzchni. Zbadano część zachodnią odkrytego domu, składającego się z dwu
pomieszczeń o pow. 20 m2. Mieścił się tam przedsionek z piecem
kuchennym i prawdopodobnie komorą. Wschodnią część domu zajmował izba o pow.
7x7 m. Był to raczej dom parterowy, wyglądem przypominający dom ze Skałki,
przedstawiony na ornacie Kmity.
Daty powstania pierwszego kościoła w Piotrawienie
źródła wczesnośredniowieczne nie podają. Dopiero w XV w. Długosz podkreśla, że
jest tu kościół murowany - w przeciwieństwie do starego, który był zbudowany z
drewna. Badania prowadzone na terenie przykościelnym nie potwierdziły jednoznacznie
istnienie drewnianego kościoła. Natomiast odsłonięto groby
wczesnośredniowieczne. Potwierdziły się przypuszczenia, że kaplica grobowa
Piotra stoi w rejonie cmentarza wcześniejszego od niej. Groby otaczają ją, od
południa XII/XIV - wieczne, od zachodu z połowy XV w. Chronologia najstarszego
cmentarza potwierdza źródła pisane. Wiek XII to data powstania cmentarza.
Długosz notuje, że oprócz kościoła parafialnego w
Piotrawienie i kaplicy grobowej Piotra, Zbigniew Oleśnicki wzniósł jeszcze
jeden kościół - w miejscu, gdzie król Bolesław według tradycji odbywał sądy, w
tym również sąd nad biskupem Stanisławem. Kościół ten był drewniany, usytuowany
na lewym brzegu Wisły, na kępie po stronie Solca, naprzeciw Piotrawina. W
przybliżeniu w tym właśnie miejscu stoją do dziś ruiny murowanego kościoła pod
wezwaniem Św. Stanisława, kontynuującego zapewne tradycję drewnianej światyni
Oleśnickiego.
Wieś nowożytna Piotrawin ulokowana była na skarpie
na południe od kościoła. Na tę lokalizację wskazuje obraz Piotrawina XVII -
wiecznego, który dają źródła ikonograficzne oraz nieliczne ślady ceramiki
XVII/XVIII w. , znajdowane wzdłuż skarpy na południe od kościoła. Na początku
XIX w. mamy już mapę, która taki właśnie stan notuje. Na wysoką, wapienną
skarpę wieś przeniosła się zapewne w XVI w. dokładnej daty tej lokalizacji nie
znamy. Źródła pisane dostarczają następujących danych. W 1626 r. poddani
biskupa krakowskiego mieli tu osiem półłanków, poza tym istniały cztery zagrody
bezrolnych osadników; we wsi żyły jeszcze cztery komornice posiadające bydło,
trzy "ubogie" - jak je nazywa źródło- oraz dwóch rzemieślników. W
1787 r. wieś liczyła 287 mieszkańców wyznania chrześcijańskiego i siedmiu
Żydów, tj. około 50 domów. W początku XIX w. było w Piotrawienie 67 domów, dziś
jest ich 90.